søndag 29. januar 2012

I LOVE BESTEMOR!



Jeg har en syk syk fetisj! Jeg elsker bestemødrefigurer! Ser jeg en dame 60 + så forelsker hjerte mitt seg, det direkte drypper av ømhet og beundring. Lilla leggevann og kamferdrops - legg meg i jern!
Jeg mistet min egen bestemor da jeg bare var 10 år gammel, etter det har jeg hatt en stygg tendens til å adoptere bestemødre. Mine venninners bestemødre var naturlige offer da jeg var mindre, deretter ble det lærere, jobbkolegaer, min sønns oldemor MorJudith <3 Og mannen min har 2 nydelige bestemødre i behold. Tilfeldig? NEPPE.
Og nå har jeg møtt en fantastisk fantastisk dame 71 år gamle Astrid.
Astrid jobber nesten hver dag, ikke fordi hun må, men fordi hun liker å ha noe å gjøre. Før hun kommer på jobb har hun gjene gått 7km til sin søster for å måkke innkjørselen hennes, så tar hun seg en kaffe før hun fortsetter ferden til jobb. På vinteren elsker Astrid og mannen henens å gå i skiløypa(!). Men når det er så lite snø som nå går de heller en lang tur sammen hver dag. Astrid og mannen hennes skriver bøker sammen også, og de reiser på turer, og da tenker jeg ikke på turer med hurtigruten eller en tur på hytta eller skibotn. Astrid og mannen hennes tar lengre ekspedisjoner sammen , gjennomreising i Russland for eksempel. I 20 år resite hun og mannen hennes sammen med 12 andre venner til Finland for å gå på ski tilbake, en to ukers skitur. Jeg elsker å høre Astrid fortelle om livet sitt, det er så mange opplevelser og utrolige hendelser gjemt bak de snille øynene hennes.
Og det viser seg det at folk før i tiden også vasket hus, bakte brød, reiste på ferie og gikk på toppturer, drakk vin, elsket kjæresten sin og hadde barn , de bare skrøt ikke av det på facebook.
Jeg er ingen psykriatiker, men jeg tro jeg adopterer bestemødre fordi jeg savner min egen.
Gudrun Pedersen bestemoren over alle bestemødre, Hun hadde en trillende latter som hun brukte mye. Hun hadde en elektrisk rullestol som hun ikke hadde kontroll over. Hun kjørte i folk og ødela møbler. Hun var så søt. Hun elsket å bestille forundringspakker, hun hadde alltid noe på lur, en spionpenn med opptak, eller avlyttningsredskaper, elektriskrytmeboks. ja gud hvet hva hun ikke hadde gjemt i sjenken sin.
Skulle ønske hun var her og kunne fortelle meg om livet hennes. Så kanskje jeg kunne latt alle de stakkars bestemødrene være i fred.
Dagens budskap: Ring din bestemor i dag, eller kryp opp i fange hennes, heng deg rundt halsen hennes og gnikk nesen din mot hennes, før det er forsent og du må begynne å stalke gamle damer!
Veronica Seriøs

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar